Call for Abstracts: Tag der digitalen Lehre – Workshop „What works and what doesn’t“ an der Universität Regensburg – Deadline 2. Juni

Die Universität Regensburg, OTH Regensburg und AG „Digitalisierung und Lehre“ des Bayerischen Wissenschaftsforum (BayWISS) laden sehr herzlich zum gemeinsamen Tag der digitalen Lehre 2020 ein.

Die Teilnahme ist kostenfrei, die Anmeldung ist ab Montag, 6. Juli 2020 online möglich.

Zum Call for Abstracts:

Neben Vorträgen, Diskussionen und Workshops liegt ein Schwerpunkt am Tag der digitalen Lehre auch heuer wieder auf dem Erfahrungsaustausch.

Unter dem Titel „What works – and what doesn’t“ sollen verschiedene Möglichkeiten und Grenzen der Einbettung digitaler Tools und didaktischer Szenarien aufgezeigt werden.

Wir laden Lehrende aller Fachbereiche ein, in einem Impulsreferat (20 min) ihre Erfahrungen zu teilen.
Die Einreichung von Abstracts ist 2. Juni 2020 online möglich unter https://www.conftool.net/tag-der-digitalen-lehre-2020. 

Wir freuen uns auf Ihren Beitrag!

Ansprechpartner für organisatorische Fragen:
Dr. Regine Bachmaier (Uni Regensburg) / Andrea de Santiago (OTH Regensburg)
E-Mail: digitale.lehre@ur.de

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Ausschreibung: Diversity Challenge 2020/21 „Vielfaltsgesellschaft am Arbeitsplatz: Lasst uns Vielfalt neu denken!“ der Charta der Vielfalt – Start 1. Juni

Im Team gemeinsam nachhaltige Aktionen rund um das Thema Diversity zu entwickeln – das bleibt auch weiterhin der Kern der CHALLENGE 2020-21. Dieses Mal dreht sich jedoch alles um die Vielfaltsgesellschaft am Arbeitsplatz als Leitthema.

Neu ist aber nicht nur, dass es nun ein Leitthema gibt. Neu sind auch die drei Wettbewerbsdisziplinen mit jeweils einer Leitfrage.

Trotz aller Neuerungen: Junge und frische Ideen sind auch in der 2. Runde der DIVERSITY CHALLENGE wieder gefragt! Unser Aufruf lautet: Lasst uns Vielfalt neu denken!

Auf den folgenden Seiten finden sich alle Informationen zur neuen Wettbewerbslogik. Außerdem erkären wir, wie der Wettbewerb abläuft und wie das Dabei sein funktioniert.

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CfA: Nachwuchsakademie „Bedingungen und Prozesse bildungsbezogener Integration von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund“ der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) – Bewerbungsfrist 31. Mai

Die Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) startet unter dem Thema ›Bedingungen und Prozesse bildungsbezogener Integration von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund‹ die fünfte Nachwuchsakademie im Bereich Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung. Ziel von Nachwuchsakademien ist es, Wissenschaftler_innen in einem frühen Stadium ihrer Karriere bei der Ausarbeitung ihres ersten eigenen DFG-Antrags zu unterstützen und sie auf die eigenständige Durchführung von Forschungsprojekten vorzubereiten. Ferner sollen herausragende junge Wissenschaftler_innen möglichst frühzeitig an interdisziplinäre Forschung herangeführt werden. 

Die Nachwuchsakademie richtet sich an Nachwuchswissenschaftlerinnen und -wissenschaftler, die eine Stelle an einer Hochschule oder einem Forschungsinstitut innehaben. Dies gilt insbesondere für den Zeitraum der Projektduchführung im Jahr 2021. Voraussetzung für die Teilnahme ist, dass das Promotionsverfahren abgeschlossen ist (beziehungsweise zumindest spätestens Ende August 2020 bis zur abgeschlossenen Disputation fortgeschritten ist), noch nicht länger als sechs Jahre zurückliegt und auch noch kein eigener Antrag auf Projektförderung bei der DFG gestellt wurde.

Die Nachwuchsakademie wird von Prof. Dr. Petra Stanat (IQB, Humboldt-Universität zu Berlin) und Prof. Dr. Ingrid Gogolin (Universität Hamburg) in Zusammenarbeit mit dem Berliner Institut für empirische Integrations- und Migrationsforschung organisiert. 

Für die Bewerbung zur Teilnahme an der Nachwuchsakademie müssen die folgenden Unterlagen eingereicht werden:

  • Eine maximal vierseitige Skizze zum geplanten eigenen Forschungsvorhaben (Arial 11pt mit 1,5-fachem Zeilenabstand und normalen Seitenrändern). Diese sollte eine knappe Einführung in den theoretischen und empirischen Hintergrund, die Fragestellung und deren Relevanz, das Design des Vorhabens sowie gegebenenfalls eigene projektspezifische Vorabeiten beinhalten.
  • Leben, einschließlich Publikationsverzeichnis und Angabe des Promotionsdatums (bei laufenden Promotionsverrahren Angabe des Tages der mündlichen Prüfung)

Die Bewerbungsfunterlagen sind bis spätestens 31. Mai 2020 in maximal zwei PDF-Dateien per E-Mail unter der folgenden Adresse einzureichen: IQ
B.BIM.NWA@hu-berlin.de. Bitte benennen Sie die Dateien jeweils mit Ihrem Nachnamen und dem Zusatz „_Skizze“ beziehungsweise „_CV“.

Aus den Bewerbungen werden durch ein Gutachtergremium bis zu 20 Personen für die Teilnahme an der Nachwuchsakademie ausgewählt. Die Auswahl erfolgt nach der wissenschaftlichen Qualität der eingereichten Bewerbungsunterlagen. Die Bewerberinnen und Bewerber erhalten bis zum 17. Juli 2020 eine Rückmeldung darüber, ob sie zur Teilnehme an der Nachwuchsakademie ausgewählt wurden.

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CfP: Sietar Poland Congress „Identities in the VUCA World“ – Deadline for Abstracts 30th April

Following the success of 2018 Krzyżowa Event, we are pleased to announce that the 6th SIETAR Polska Congress  will be held on 16th-17th October 2020 in Wielopolski Palace in Kraków.

The theme of this year’s congress: ‘Identities in the VUCA World, calls attention to the challenges and opportunities of managing and negotiating identities in today’s rapidly changing and unpredictable environments. By including the acronym ‘vuca’ in our conference theme we would like to invite you to join our comprehensive discussions and reflect on the conditions of ‘volatility’, ‘uncertaintly’, ‘complexity’ and ‘ambiguity’, which characterize our modern-day cultures. In particular, we want to explore how people are adapting to the age of change and acceleration and how the demands placed on them by growing interconnectivity and technological advances affect their personal, social, national/ethnic and professional identities.

With this in mind, we welcome speakers from diverse fields of knowledge: academics, educators, trainers, scientists, NGO’s representatives, students, HR and R&D experts, who are interested in sharing their experiences and perspectives at both organisational and community levels.

We invite submissions for a range of session formats:

  • TED style talk (20 min): a standard presentation followed by a question and answer session; jointly held with other presenters. Academic presentations should include descriptions of research aims and methods. Theoretical contributions are welcome too.
  • Workshop (90 min): features a combination of presentation/lecture and interaction with the audience. It should have a well-defined structure: handouts and visual ads are recommended. The aim of the workshop is to provide participants with practical tools and methodologies that can be used in future training. 
  • Artistic presentation  (60-90 min): The most dynamic and innovative session format which relies on music, visual arts, drama or physical movement.
  • Round table (60 min):  A form of academic discussion held by a group of participants in response to questions distributed in advance by the organizer/submitted by the presenters * 

Instructions for Submission:

To submit your proposal please complete an online submission form. Abstracts should be no more than 300 words. We accept proposals in both English and Polish, which are the official languages of Sietar Polska.

If you wish to submit more than one paper please send each abstract in a separate template.

The deadline for submitting proposals is 30th April 2020.  No proposals will be reviewed after this time.

Notice of acceptance will be given by 30th May.

The submitted abstracts will be evaluated by the Programme Committee of the SIETAR Polska Congress and selected based on the criteria of quality and subject relevance.

We look forward to receiving your presentations.

SIETAR Polska Programme Committee

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CfP: Special Issue with the topic „Intercultural Competencies in a Changing Complex World“ in the European Journal of Cross-Cultural Competence and Management – Deadline for Abstracts 31st May

The editors of the special Issue on „Intercultural Competencies in a Changing Complex World“ in the European Journal of Cross-Cultural Competence and Management would like to invite contributions that explore intercultural competence and cultural intelligence in this environment in a variety of contexts including businesses, education, government and non-government organisations, but also between individuals working together in teams or sharing the same neighbourhoods. We particularly want to explore how intercultural competence can contribute to increasing creativity and innovation in a complex world. We want to explore new approaches and ideas to familiar problems that nonetheless present themselves anew every day.

While globalisation with its quick flows of people, information and technology has been a fact for many years and many lessons have been learnt, the ever-increasing scale and pace nonetheless adds to the Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity (VUCA) the world finds itself in today, with the challenges posed seemingly increasing rather than decreasing. VUCA has been mainly discussed in the context of business, but recent events from viral threats to a looming climate catastrophe have dramatically shown how the interconnectedness and volatility of the world extends far beyond the world of business into a myrrhiad of institutions and local communities face disruption all around the world. Therefore, this special issue addresses the role that intercultural competence and cultural intelligence play in such a volatile and complex environment that is characterised both by ever increasing connections and the threat that these connections pose, by ever more and closer diversity and the political push to restrict and reverse this diversity.

Yet, what constitutes intercultural competence in the age of VUCA has been less explored and questions remain open in regards to how intercultural competence and cultural intelligence need to be conceptualised and promoted in education to help address the challenges posed to organisations and individuals in a world fraught with disruptions, ambiguities, and uncertainties.

Thus, the call for papers is directed at scholars who want to contribute to a better understanding of the VUCA phenomenon in a global context. The editors also hope that the same kind of people will be interested in reading about others‘ experiences and theoretical thoughts.

Suitable topics include, but are not limited, to the following:

  • Intercultural competence/CQ and its antecedents
  • Relevance of intercultural competence/CQ in a complex world
  • Training, teaching and learning intercultural competence/CQ
  • Theory and Measurement of intercultural competence/CQ
  • Conceptual papers discussing frameworks of intercultural competence/cultural intelligence, their differences and similarities, and appropriateness for various research purposes
  • Provide theoretical concepts for VUCA
  • Nature and dimensionality of intercultural competence
  • Empirical research on the nature and dimensionality of intercultural competence in a complex environment
  • Empirical multi-level research that examines the influence of intercultural competencies across different levels of analysis (e.g., team-level, organisational level)
  • Empirical research that tests the unique and shared effects of different facets of intercultural competence on management-related outcomes

Submitted papers should not have been previously published nor be currently under consideration for publication elsewhere. (N.B. Conference papers may only be submitted if the paper has been completely re-written and if appropriate written permissions have been obtained from any copyright holders of the original paper).

All papers are refereed through a peer review process.

All papers must be submitted online. To submit a paper, please read our Submitting articles page.

If you have any queries concerning this special issue, please email the Guest Editors at Dr. Barbara Covarrubias Venegas at bcovarrubiasvenegas@gmail.com.

Manuscripts due by 31st May

Notification to authors: 31th July

Final versions due by 30th September

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CfA: Postdoctoral Research Fellowships in “Intercultural Studies” with the Forum Scientiarum at the University of Tübingen – Deadline: ongoing

The Forum Scientiarum of the University of Tübingen announces two International Research Fellowships for a period of 6-12 months in the field of Intercultural Studies. Applicants must have successfully completed their dissertation and, if possible, already have some initial postdoctoral research experience.

The Forum Scientiarum is an interdisciplinary oriented institute of the University of Tübingen. One of the main areas of research is interculturality. The Forum Scientiarum offers its own courses for students of all subjects. It is supported in its work by a scientific advisory board, in which representatives of all faculties meet. The Forum Scientiarum is supported by the Udo Keller Foundation Forum Humanum. Applicants are expected to pursue their own research project in the field of intercultural and global studies. The focus is on fundamental questions regarding the awareness of the coexistence of different cultures in the global world.

  • Should the diversity of intellectual and lived traditions be represented in the global reality of contemporary societies?
  • How can hidden power structures and ascriptions of identity be uncovered?
  • What does cultural belonging mean at all?
  • What is the impact of globalization on the individual cultural belonging?
  • What impact does the global interlacement of cultures have on the self-understanding of Western societies?
  • Does the interlacement of cultures change our relationship to nature? What does it mean for the humanities and even the sciences?

Successful applicants should contribute their research to a workshop on „Belonging – the meaning of a fundamental structure of the human being in the 21st century“. In addition, the willingness to teach one course per semester is expected. Fellows are required to take residence in Tübingen; very good German and/or English language skills are required. The research project must be conducted in one of these two languages.

The University of Tübingen can offer you a monthly stipend of at least 1.750,- EUR with a child allowance depending on the number of children (400,- EUR + 100,- EUR for each additional child). A working space will be provided. The scholarship can start in January 2020 or later. Applications (research proposal, CV, letter of recommendation) are welcome immediately: Dr. Niels Weidtmann Forum Scientiarum University of Tübingen Director Doblerstr. 33, D-72074 Tübingen, Germany niels.weidtmann@fsci.uni-tuebingen.de For further information please visit our homepage: www.forum-scientiarum.uni-tuebingen.de

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CfP: Int. Tagung „Interkulturelle Aspekte in der CSR-Kommunikation“ an der Wirtschaftsuniversität Wien (WU) – Deadline für Abstracts 31. März

Das Department für Wirtschaftskommunikation an der Wirtschaftsuniversität Wien (WU) veranstaltet vom 20.-21. November eine Tagung mit dem Schwerpunkt „Interkulturelle Aspekte in der CSR-Kommunikation“.

In den letzten Jahren ist die CSR- bzw. Nachhaltigkeitskommunikation zum Untersuchungsgegenstand einer Vielzahl von Disziplinen geworden, die sich dem Thema mit teils unterschiedlichen, teils aber auch sehr ähnlichen Fragestellungen widmen. Eine dieser Fragestellungen bezieht sich auf den Einfluss, den der kulturelle Kontext der Unternehmen und ihrer Stakeholder auf die Umsetzung von CSR ausübt. Die dabei wirksamen Faktoren sind einerseits aus der kommunikativen Praxis ableitbar, andererseits haben sie Auswirkungen auf die konkrete Textgestaltung.

Ziel dieser Tagung ist es, Forscher aus verschiedenen Disziplinen (Unternehmenskommunikation, Kulturwissenschaften, Management, Marketing, etc.) sowie Fachleute aus der unternehmerischen Praxis zusammenzubringen, um einen breiteren Einblick darüber zu erhalten, wie sich kulturelle Unterschiede in der CSR-Kommunikation manifestieren.

Relevante Themenstellungen sind unter anderem die folgenden:

  • Konzeptualisierungen der Begriffe CSR und Nachhaltigkeit
  • Veränderung und Entwicklung von CSR- und Nachhaltigkeitskonzepten
  • Rechtliche und politische Rahmenbedingungen für CSR
  • CSR von multinationalen Unternehmen in verschiedenen Ländern
  • CSR- und Nachhaltigkeitsberichterstattung
  • Freiwillige vs. obligatorische CSR
  • Multimodale und semiotische Aspekte der RSC-Kommunikation
  • Soziale Themen in CSR
    Organisation:
    WU – Wirtschaftsuniversität Wien, Department für Wirtschaftskommunikation
    CORESCO (Research Group on CSR Communication)
    Abstracts (für eine Präsentation von 30 Minuten):
    ca. 300 Wörter; Format *.doc oder *.docx
    Einreichungsfrist: 31. März 2020
    Abstracts senden Sie bitte an csr-com@wu.ac.at.
    Tagungssprachen: Englisch, Deutsch, Spanisch

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Call for Participation: Jetzt Aktionen zum 8. Deutschen Diversity-Tag der Charta der Vielfalt e.V. am 26. Mai 2020 anmelden

Der Charta der Vielfalt e. V. ist als Teilprojekt des Förderprogramms IQ Initiator des bundesweiten Deutschen Diversity-Tags, der zum achten Mal am 26. Mai 2020 stattfinden wird. An diesem Aktionstag machen Unternehmen und Institutionen ihr Engagement zum Thema Diversity in internen oder externen Aktionen öffentlich.

Melden Sie Ihre Aktion schon jetzt mit Hilfe unserer Anmeldeformulars an, damit sie auf unserer Aktionslandkarte sichtbar wird – lassen Sie uns eine große mediale Wirkung für Vielfalt und Diversity in der Arbeitswelt erzielen!

Sie wollen sich gern beteiligen, haben aber noch keine konkrete Aktion geplant? Schicken Sie uns trotzdem gerne Ihre Anmeldung. Ideen, Anregungen und gute Hinweise für eigene Aktionen lesen Sie in unserem Ideenfinder. Bei Bedarf stehen wir Ihnen auch persönlich mit Rat und Tat zur Seite.

Falls der 26. Mai 2020 für Ihre Aktion nicht realisierbar ist, können Sie gerne einen alternativen Tag oder Zeitraum wählen und ihre Aktion registrieren.

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CfP: Int. Conference ‘Crossroads of Languages and Cultures’ (CLC6): Plurilingualism, Variation, Spaces of Literacy at the University of Cyprus – Extended Deadline for Abstracts 15th March

The 6th International Conference ‘Crossroads of Languages and Cultures’ (CLC6) will take place at the University of Cyprus between 23rd and 25th October 2020. The main theme of CLC6 is the charting of the relationship between plurilingualism, linguistic variation, hybrid linguistic performances and alternative literacies. The hybridity and superdiversity of the contemporary linguistic landscape has been long acknowledged. Do language pedagogies  treat language as a complex semiotic resource? Do such pedagogies forge links between pluri- or multilingualism, linguistic variation, translanguaging and alternative literacy practices within and outside of the school context? Do such extant models ultimately debunk dominant literacy policies and practices?

We welcome papers on any aspect of multilingualism, linguistic variation and their place in school, at home and in alternative literacy sites. We also welcome proposals for a number of symposia and workshops  on these or related themes.

Crossroads CLC6 is organized by the University of Cyprus (www.ucy.ac.cy/en/) and the Open University of Cyprus (https://www.ouc.ac.cy/web/guest/home), with the cooperation of Polydromo (http://polydromo.web.auth.gr/index.php/el-gr/).

Τhe languages of the conference are English and Greek.

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CfP: Ausschreibung „CCP Synergy Zivilgesellschaften vernetzen“ des Instituts für Auslandsbeziehungen (ifa) – Bewerbungsfrist 22. März

Zivilgesellschaftliche Organisationen aus Deutschland und einem Partnerland des CrossCulture Programms (CCP) werden mit dem CCP Synergy unterstützt, gemeinsam an einem Projekt zu arbeiten und sich nachhaltig zu vernetzen. Gefördert werden Kurzaufenthalte von Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern der beiden kooperierenden Organisationen. Ziele der Zusammenarbeit können die Entwicklung und der Ausbau von gemeinsamen Projekten, Publikationen oder Veranstaltungen sein. Das Programm regt den direkten Austausch zwischen Organisationen an und trägt dazu bei, über Ländergrenzen hinweg zivilgesellschaftliche Akteurinnen und Akteure miteinander in Kontakt zu bringen und voneinander zu lernen.

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